Algemene voorwaarden | Airco installatie
AV Onderhoudscontract Airco installatie
Artikel 1. Technisch beheer van de installaties van de opdrachtgever
- Het technisch beheer omvat ten aanzien van de in de specificatie genomen installaties:
- Het preventief onderhoud, waaronder wordt verstaan het uitvoeren van die werkzaamheden, welke gericht zijn op het voorkomen van defecten en storingen en het uitvoeren van werkzaamheden aan de installaties, zoals het bijregelen van installatiedelen etc., welke een beter functioneren, beogen.
- Een en ander volgens voorschriften van de fabrikant;
- Het in bedrijf stellen en uit bedrijf nemen behoort tot deze overeenkomst, wanneer dit voor onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk is:
- Uitgesloten hiervan worden werkzaamheden, welke door partijen rechtstreeks aangestuurd door de opdrachtgever, worden uitgevoerd en storingen welke duidelijk aantoonbaar te wijten zin aan verkeerd gebruik of bediening. Onder storingen wordt verstaan het terugbrengen van een installatie in zijn oorspronkelijke functie met behulp van en eenvoudige handeling, bijvoorbeeld het resetten en/of het toepassen van de in artikel 8 genoemde materialen;
- Het correctief onderhoud, inhoudende het uitvoeren van kleine
- reparatiewerkzaamheden (werkzaamheden die maximaal een half uur in beslag nemen) welke uitgevoerd tijdens het preventieve onderhoud;
- Na uitvoering zal er melding worden gedaan van de werkzaamheden en zal de werkbon aan de opdrachtgever worden overlegd;
- De bediening van de installatie;
- De coördinatie en begeleiding van onderaannemers.
Artikel 2. Werktijden
Opdrachtnemer zal zijn normale preventieve onderhoud zoveel mogelijk binnen de normale werktijd verrichten die geldt voor dit project, zijnde van maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 16:30 uur.
Voor het verhelpen van urgente storingen is opdrachtnemer 13 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar; zegge van 07:00 t/m 20:00 Met het curatief/correctief onderhoud zal worden aangevangen binnen 8 uur nadat opdrachtgever bij opdrachtnemer een storing aan de installatie heeft gemeld. Tel. 0625005876
Artikel 3. Ingebrekestelling
Bij in gebreke blijven van opdrachtnemer, anders dan in geval van overmacht, zal opdrachtgever de tekortkomingen door middel van een aangetekende brief aan opdrachtnemer mededelen. Opdrachtnemer zal deze tekortkomingen binnen vijf werkdagen verhelpen.
Indien opdrachtnemer binnen de gestelde termijn de tekortkomingen niet heeft verholpen is opdrachtgever gerechtigd om deze door derden, op kosten van opdrachtnemer, te laten verhelpen. In geval van spoedeisend belang heeft opdrachtgever het recht eerder maatregelen te nemen, echter met aankondiging hiervan bij opdrachtnemer.
Artikel 4 Aansprakelijkheid
- De partij die toerekenbaar tekortschiet jegens de andere partij en/of onrechtmatig handelt jegens de andere partij, is aansprakelijk voor vergoeding van de door die andere partij geleden of te lijden directe, materiële schade;
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van storingen en gebreken van de technische installaties, tenzij die storingen en gebreken zijn toegebracht in verband met de werkzaamheden voortvloeiend uit de onderhoudsovereenkomst en te wijten zijn aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of bewuste roekeloosheid van opdrachtnemer, haar personeel, haar onderaannemers of haar leveranciers;
- Partijen kunnen alleen aanspraak maken op vergoeding van hun schade als bedoeld onder 6.1 wanneer de benadeelde partij de tekortschietende of onrechtmatig handelende partij in gebreke stelt en deze laatste partij niet binnen de gestelde, redelijke termijn is overgegaan tot nakoming c.q. opheffing van de onrechtmatige situatie. Indien Opdrachtnemer als gevolg van het bovenstaande is gehouden de schade die de Opdrachtgever en/of Derden lijden te vergoeden, zal deze vergoeding niet meer bedragen dan het eigen risico en de door de verzekering(en) gedane uitkering met een totaal maximum voor deze overeenkomst van €200.000,-. De verzekeringspolis van onderhavige verzekering vormt een onlosmakelijk deel van deze overeenkomst. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer onbeperkt vrijwaren voor iedere aansprakelijkheid die de genoemde beperking te boven gaat. De verplichting tot ingebrekestelling vervalt indien nakoming of herstel blijvend onmogelijk is;
- Tot directe materiële schade behoren in geen geval: gevolgschade, bedrijfsschade, productieverlies, omzet- of winstderving of waardevermindering of verlies van producten. Voor indirecte- of gevolgschade is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk;
- Opdrachtgever kan van opdrachtnemer slechts herstel vorderen in geval aansprakelijkheid van opdrachtnemer vaststaat en de kosten van herstel in een redelijke verhouding staan tot het belang van de Opdrachtgever. In dergelijke situaties kan opdrachtnemer ervoor kiezen om in plaats van herstel een schadevergoeding uit te keren;
- Voor vergoeding van andere schade dan in dit artikel genoemd, is opdrachtnemer slechts aansprakelijk indien en voor zover de opdrachtgever bewijst dat deze schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer;
- Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de hoogte van de door de verzekeraar gedane uitkering;
- Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt door verloop van 6 maanden vanaf het tijdstip dat de onderhoudsovereenkomst door ontbinding of opzegging is geëindigd;
- Geen van beide partijen zal aansprakelijk zijn voor enige schade of verlies, geleden door de andere partij, welke veroorzaakt wordt door een overmacht situatie, zoals bijvoorbeeld oorlog, opstand, handeling of belemmering van de regering, uitsluiting, weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld bliksem, natuurgeweld of elke andere oorzaak die partij onmogelijk kan voorkomen.
Artikel 5. Verzekering
Opdrachtnemer zal ten genoegen van de opdrachtgever een Aansprakelijkheidsverzekering en C.A.R.-verzekering afsluiten, waarin is gedekt:
- a) Schade waarvoor opdrachtnemer op grond van artikel 4 van deze overeenkomst aansprakelijk is;
- b) Voor elk schadevoorval, waarvan de omvang het waarschijnlijk maakt dat daarvoor een beroep zal worden gedaan op de onder bedoelde verzekeringen, zulks ter beoordeling van opdrachtnemer, zal opdrachtnemer dit onmiddellijk schriftelijk kenbaar maken aan de opdrachtgever;
- c) De opdrachtgever heeft het recht inzage te verlangen van de door opdrachtnemer afgesloten Zie ook artikel 4.3.
Artikel 6. Wettelijke eisen
Opdrachtnemer zal rekening houden met alle wettelijke en overige normaal geldende voorschriften. Indien nieuwe eisen worden gesteld of bekend worden, zal overleg met de opdrachtgever plaatsvinden, onder andere met betrekking tot het invoeren van de eisen en kosten die daarmee gepaard zouden gaan.
Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever
Indien door de opdrachtnemer preventief onderhoud wordt verricht, dient dit zo te geschieden, dat opdrachtnemer zijn verplichtingen ten aanzien van het onderhoud van de desbetreffende installaties efficiënt kan uitvoeren. Zo zal opdrachtgever opdrachtnemer terstond informeren over veranderingen aan de installaties en/of storingen of andere feiten welke schade aan de installaties of consequenties met zich meebrengt ten aanzien van het onderhoud en beheer van de installaties door opdrachtnemer.
De opdrachtgever stelt voor de door de opdrachtnemer uit te voeren werkzaamheden eventueel benodigde hoeveelheden water en elektrische energie zonder verrekening ter beschikking. Indien een opdrachtnemer bij de onderhoudswerkzaamheden asbesthoudende materialen tegenkomt, wordt dit direct bij de opdrachtgever gemeld, waarna de werkzaamheden onder het asbestbesluit vallen. De kosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 8. Overige voorwaarden
Onze prijs is inclusief:
Airco installatie :
- Inspectie van de bedrading
- zit alle bedrading goed vast zijn de niet beschadigd.
- Inspectie van leidingen is er nergens een lekkage, of spoor van een lekkage.
- Inspectie van onderdelen.
- Zitten kleppen compensatoren pompen isolatie nog goed vast;
- Doorlopen van het airco menu
- Geven alle temperatuursensoren de juiste instellingen weer
- Het uitlezen van recente storingen, indien die er zijn geweest deze analyseren;
- Meten en noteren van elektrische stroom per fase;
- Meten en noteren van het temperatuurverschil;
- Inspectie van de leidingen en indien nodig reinigen,
- Filters uitnemen & schoonmaken
- Visuele inspectie van compressor, en koudemiddelleidingen;
- Het laten draaien van de ventilator, controleren of deze goed in balans loopt;
- Vervangen van filters indien aanwezig
Onze prijs is exclusief:
- Nieuwe filters
- Alle bouwkundige werkzaamheden;
- Meerjaren onderhoudsbegrotingen;
- Steigermateriaal / hoogwerkers;
- Elektrische voedingen (anders dan behorende bij regelinstallatie)
- Nadere eisen nutsbedrijven;
- Nadere eisen overheidsinstanties;
- Nadere eisen brandweer;
- Werkzaamheden buiten de normale werktijden;
- Niet nader omschreven installaties of installatieonderdelen;
- Afval storten
Bij storingen aan de installaties buiten de geplande onderhoudswerkzaamheden worden de daarmee verbonden manuren en materialen afzonderlijk in rekening gebracht. Deze worden op basis van nacalculatie gefactureerd.
Bij reparaties aan de installaties worden de daarmee verbonden manuren en materialen, anders dan in de offerte genoemd, afzonderlijk in rekening gebracht. Voor reparaties die buiten dit contract vallen, zal altijd goedkeuring gevraagd worden van de opdrachtgever.
Betalingsvoorwaarden en Rechten bij Niet-Nakoming
In geval van niet-tijdige betaling behoudt Heikant Klimaattechniek B.V. zich het recht voor om de onderhoudswerkzaamheden op te schorten totdat de volledige betaling is voldaan.
Betalingsvoorwaarden:
De betaling van het onderhoudscontract dient jaarlijks te worden voldaan, met automatische i ncasso per de 1e van de maand waarin het contract is afgesloten.
Prijspeil:
Het tarief voor het contractjaar 2024 is van toepassing. Eventuele aanpassingen van het tarief voor de daaropvolgende jaren worden tijdig gecommuniceerd.
Prijsaanpassing
De prijzen, zoals genoemd in artikel 11 van de overeenkomst, zullen jaarlijks op 1 januari worden aangepast aan de wijzigingen van de consumentenprijsindex (CPI), prijsindex 2015, op basis van de periode juli/juli. De eerste prijsaanpassing zal plaatsvinden op 1 januari 2025.
De prijsaanpassing wordt berekend met de volgende formule:
N2−N1N1×100%=aanpassing in percentage\frac{N2 – N1}{N1} \times 100\% = \text{aanpassing in percentage}N1N2−N1 ×100%=aanpassing in percentage
In deze formule staan de letters voor:
- N2 = Het door het CBS vastgestelde indexcijfer, zoals vastgesteld zes (6) maanden vóór de ingangsdatum van het nieuwe jaar (dus het cijfer van juli van het voorgaande jaar).
- N1 = Het CBS-indexcijfer, zoals vastgesteld achttien (18) maanden vóór de ingangsdatum van het nieuwe jaar (dus het cijfer van juli twee jaar voor het nieuwe jaar).
Deze formule bepaalt het percentage waarmee de prijzen worden aangepast op basis van de inflatiecorrectie volgens de consumentenprijsindex.
Regietarieven geldig tot 31-1-2025
De onderstaande tarieven zullen door ons worden gehanteerd voor regie, bijkomende werken en declarabele kosten.
Monteur W 65,-
Monteur E 65,-
Onderhoudsmonteur 65,-
Extra reisuren of delen daarvan 32,50,- *
Uurtarief zon- en feestdagen 200%
Tarieven zijn exclusief BTW
* Voor het gedeelte langer dan 30 min reistijd buiten Vught, o.b.v. google maps aangegeven reistijd.